Keresés ebben a blogban

2012. január 9., hétfő

Sajtkészítés házilag

 A sajtkészítés számomra, öröm, művészet:-), kikapcsolódás, élvezet... csak lenne rá több időm!

Megjegyzem nem paleo! A paleo étkezésben csak megtűrt alapanyag. De én imádom minden formáját és nem szeretnék lemondani róla.

Aki valaha foglalkozott a házi sajtkészítés gondolatával, az tudja, hogy nem olyan egyszerű mint amilyennek tűnik. -Végy egy receptet, meg tejet, tegyél bele oltót, máris kész a sajt-. Még csak nem is olcsóbb mint a boltban kapható egyszerűbb sajtok. (legalábbis nekem, aki úgy veszem a tejet) De az alkotás öröme, az ízhatás, amit otthon egyszerű körülmények között is el tudunk érni, nagyon sok mindenért kárpótol.

Az első sajtomat úgy három éve készítettem nagy lelkesedéssel, nulla tudással.
Megelégeltem a szupermarketekben kapható silány minőségű kínálatot, irigykedve néztem a vásárokban a kézműves sajtokat és kíváncsi voltam én mit tudnék előadni.
Íme az egyik alapreceptem.


Egyszerű sajtrecept:


Szükségünk lesz egy nagyméretű rozsdamentes fazékra, egy sajtformára vagy szűrőre, (régebben az anyósom lisztszitáját használtam:-) ), friss kecske vagy tehéntejre, oltóanyagra, sóra.

A nyers tejet melegítsük kb. 20 -38 C-ra. Minél alacsonyabb hőmérsékleten oltjuk be a tejet, annál lágyabb állagú sajtot kapunk.
Tegyük bele a tej mennyiségének megfelelő mennyiségű oltót. (10 l tejhez az Anivetes oltóból 5 ml szükséges, az interneten rendeltem)
A tej fél óra alatt megdermed, olyan lesz mint a kocsonya. Ekkor késsel vágjuk apró darabokra, vagy keveréssel alaposan törjük össze.  Fél-egy óra alatt kiadja a savót.
Nagyon kis lángon, folyamatosan keverve melegítsük újra, kb. 38-42 C-ra. 30 percig tartsuk ezen a hőmérsékleten. Közben folyamatosan merjük le a kicsapódó savót.
Amikor kis gumiszerű rögöket kapunk, merjük sajtformába, vagy egyszerű gyümölcsmosó formába. A fennmaradó savót csurgassuk le.
A készülő sajtot préseljük 24 órán át, közben többször forgassuk meg. 24 óra múlva kivehetjük a formából, ekkor már ehető, mozzarella ízű.

Érlelés: 20 %-os sóoldatot készítünk , ebben a lében érleljük a sajtot 12 órán át. A további érlelést a "nagyok" nagyjából 18 C fokon és 80-85% relatív páratartalom mellett folytatják. (pl. pincében, vagy jól szellőző kamrában) Ezt házi körülmények között elég nehezen érhetjük el, a hűtőszekrény túl hideg, a konyha túl meleg. Én hűtőtáskában próbálkoztam, reggel és este is cseréltem a jégakkut. Időnként mossuk le a sajtot tiszta vízzel. Az érlelés időtartalma 1 héttől akár több héten vagy hónapon át is tarthat.

Nekem minden alkalommal más és más ízű és állagú lett a sajtom.

Jó gyakorlást!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése